Gamen: problematisch gedrag jongeren (Titel niet zichtbaar)
2,2 procent
van de jongeren rapporteert problematisch gamegedrag
Verslagjaar: 2023
Bron: Peilstationsonderzoek Scholieren/Leefstijlmonitor, Trimbos-instituut i.s.m. RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Gamen: problematisch gedrag jongeren (beschrijving)
Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat ervaringen rapporteert die duiden op problematisch gamegedrag. Er wordt gesproken van problematisch gamegedrag wanneer het gebruik ten koste gaat van andere belangrijke leefdomeinen en er sprake is van controleverlies.
Naar geslacht
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
Peilstationsonderzoek Scholieren/Leefstijlmonitor, Trimbos-instituut i.s.m. RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar
2023
Laatste update gegevens
1 juli 2024
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl
Naar leeftijd
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
Peilstationsonderzoek Scholieren/Leefstijlmonitor, Trimbos-instituut i.s.m. RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar
2023
Laatste update gegevens
1 juli 2024
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl
Naar schoolniveau
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
Peilstationsonderzoek Scholieren/Leefstijlmonitor, Trimbos-instituut i.s.m. RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar
2023
Laatste update gegevens
1 juli 2024
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl
Trend
Trend
Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel- In 2020 brak de coronapandemie uit. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het interpreteren van de trends.
Bron
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019 en 2023); HBSC (Health Behaviour in School-aged Children)-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m
2023
Laatste update gegevens
1 juli 2024
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl
Naar geslacht
Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel- In 2020 brak de coronapandemie uit. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het interpreteren van de trends.
Bron
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019 en 2023); HBSC (Health Behaviour in School-aged Children)-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m
2023
Laatste update gegevens
1 juli 2024
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl
Regionaal (titel niet zichtbaar
Risico op problematisch gamen 2023
Per GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst)-regio, middelbare scholieren (klas 2 en klas 4)
Kaart informatie (titel niet zichtbaar)
Bron
Gezondheidsmonitor Jeugd 2023, GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst)'en en RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar
2023
Laatste update gegevens
28 mei 2024
Updatefrequentie
Een maal per vier jaar
Meer info
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl | Regionaal
Gezondheidsmonitor Jeugd (gamen) op VZinfo.nl
Dit kerncijfer maakt deel uit van de Leefstijlmonitor. Gegevens voor dit kerncijfer zijn sinds 2015 alternerend afkomstig uit Peilstationsonderzoek Scholieren en HBSC (Health Behaviour in School-aged Children)-Nederland (2023 Peilstationsonderzoek Scholieren, 2021 HBSC-NL etc.) Het Peilstationsonderzoek Scholieren wordt uitgevoerd door het Trimbos-instituut. HBSC-NL is een samenwerkingsverband van Trimbos-Instituut, Universiteit Utrecht en SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau).
Verantwoording van de cijfers is te vinden op de site van het Trimbos of op de website van HBSC.
In 2023 is er een aantal veranderingen geweest in de vragenlijst en de manier waarop deze is afgenomen. Dit kan invloed hebben gehad op de resultaten. De uitkomsten van 2023 en de vergelijkingen met eerdere jaren moeten daarom voorzichtig worden geïnterpreteerd (Lees meer).
Tijdens de dataverzameling van 2021 speelde de uitbraak van COVID (coronavirus disease)-19 een rol. Dit heeft geresulteerd in een kleiner aantal leerlingen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft COVID-19 de betrouwbaarheid van de gegevens niet beïnvloed.
Voor meer informatie betreffende school-/opleidingsniveaus: zie Terminologie opleidingsniveaus.