Gamen: problematisch gedrag jongeren (Titel niet zichtbaar)
3,4 procent
van de jongeren rapporteert problematisch gamegedrag
Verslagjaar: 2021
Bron: HBSC-Nederland: Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP
Gamen: problematisch gedrag jongeren (beschrijving)
Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat ervaringen rapporteert die duiden op problematisch gamegedrag. Er wordt gesproken van problematisch gamegedrag wanneer het gebruik ten koste gaat van andere belangrijke leefdomeinen en er sprake is van controleverlies.
Naar geslacht
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
HBSC-Nederland: Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP
Verslagjaar
2021
Laatste update gegevens
14 september 2022
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
HBSC-Nederland op trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Naar leeftijd
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
HBSC-Nederland: Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP
Verslagjaar
2021
Laatste update gegevens
14 september 2022
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
HBSC-Nederland op trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Naar schoolniveau
Sla de grafiek Problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabelBron
HBSC-Nederland: Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP
Verslagjaar
2021
Laatste update gegevens
14 september 2022
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
HBSC-Nederland op trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Trend
Trend
Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel*De cijfers voor 2017 zijn herberekend met een ander afkappunt.
Bron
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019); HBSC-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m
2021
Laatste update gegevens
14 september 2022
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Peilstationsonderzoek op trimbos.nl
HBSC-Nederland op trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Naar geslacht
Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel*De cijfers voor 2017 zijn herberekend met een ander afkappunt.
Bron
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019); HBSC-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m
2021
Laatste update gegevens
14 september 2022
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Peilstationsonderzoek op trimbos.nl
HBSC-Nederland op trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Regionaal (titel niet zichtbaar
Risico problematisch gamen 2021
Per GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst )-regio, middelbare scholieren (klas 2 en klas 4)
Kaart informatie (titel niet zichtbaar)
Bron
Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021 GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst
)'en en RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar
2021
Laatste update gegevens
20 juli 2022
Updatefrequentie
Een maal per vier jaar
Meer info
Social media en gamen op VZinfo.nl | Regionaal
Gezondheidsmonitor Jeugd op VZinfo.nl
Gegevens voor dit kerncijfer zijn alternerend afkomstig uit HBSC-Nederland en Peilstationsonderzoek Scholieren (2019 Peilstationsonderzoek Scholieren, 2021 HBSC-NL, etc.). HBSC-NL is een samenwerkingsverband van Trimbos-instituut, Universiteit Utrecht en SCP. Het Peilstationsonderzoek Scholieren wordt uitgevoerd door het Trimbos-instituut. Verantwoording van de cijfers is te vinden op de website van HBSC of op de site van het Trimbos-instituut.
Tijdens de dataverzameling van 2021 speelde de uitbraak van COVID (coronavirus disease )-19 een rol. Dit heeft geresulteerd in een kleiner aantal leerlingen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft COVID-19 de betrouwbaarheid van de gegevens niet beïnvloed.