Gamen: problematisch gedrag jongeren

4,0
procent
procent van de jongeren rapporteert problematisch gamegedrag
Verslagjaar
2017
Bron
HBSC-Nederland: UU, Trimbos-instituut en SCP

Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat ervaringen rapporteert die duiden op problematisch gamegedrag. Er wordt gesproken van problematisch gamegedrag wanneer het gebruik ten koste gaat van andere belangrijke leefdomeinen en er sprake is van controleverlies.

  • Naar geslacht
  • Naar leeftijd
  • Naar opleidingsniveau

Problematisch gamegedrag onder jongeren

Scholieren 12 t/m 16 jaar
GeslachtPercentage
Jongens7,1
Meisjes0,8
Bron

HBSC-Nederland: UU, Trimbos-instituut en SCP

Verslagjaar
2017
Laatste update gegevens
11 september 2018
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar

Problematisch gamegedrag onder jongeren

Scholieren 12 t/m 16 jaar
LeeftijdPercentage
12 jaar3,9
13 jaar5,0
14 jaar4,1
15 jaar4,0
16 jaar3,0
Bron

HBSC-Nederland: UU, Trimbos-instituut en SCP

Verslagjaar
2017
Laatste update gegevens
11 september 2018
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar

Problematisch gamegedrag onder jongeren

Scholieren 12 t/m 16 jaar
SchoolniveauPercentage
vmbo-b5,2
vmbo-t4,8
havo3,3
vwo3,1
Bron

HBSC-Nederland: UU, Trimbos-instituut en SCP

Verslagjaar
2017
Laatste update gegevens
11 september 2018
Updatefrequentie
Eenmaal in de twee jaar

U vindt dit kerncijfer in

Verantwoording

Verantwoording van de cijfers is te vinden op de website van HBSC of op de site van het Trimbos-instituut.  HBSC-Nederland is een samenwerkingsverband van Trimbos-instituut, Universiteit Utrecht en SCP.

Bronnen

  • HBSC-Nederland: UU, Trimbos-instituut en SCP