Titel (titel niet zichtbaar)
44,5 procent
van de wachttijden tot een poliklinisch consult medisch specialistische zorg in het ziekenhuis is langer dan de Treeknorm
Verslagjaar: 2022*
Bron: Wachttijdenregistratie NZa
Titel beschrijving
Dit kerncijfer betreft het percentage wachttijden waarbij de wachttijd tussen het moment dat een patiënt een afspraak maakt voor een eerste poliklinisch consult tot het moment dat de patiënt terecht kan, langer is dan de Treeknorm. Het gaat daarbij om de wachttijden van het totaal van alle instellingen die medisch specialistische zorg bieden (ziekenhuizen en zbc’s). De Treeknorm voor poliklinische zorg is 4 weken. Daarnaast presenteren we ook gemiddelde wachttijden; dit betreft maandcijfers uitgesplitst naar specialisme.
Uitsplitsing naar specialisme
Sla de grafiek Gemiddelde wachttijden polikliniek: uitsplitsing naar specialisme over en ga naar de datatabelBron
Wachttijdenregistratie NZa
Verslagjaar
2022
Laatste update gegevens
24 mei 2023
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Prestatie-indicatoren gezondheidszorg op VZinfo.nl
Trend
Sla de grafiek Trend in wachttijden specialismen polikliniek langer dan de Treeknorm over en ga naar de datatabel- Door meerdere veranderingen van de bron en methode zijn de percentages van 2010-2018, 2019-2020 en 2021-2022 niet goed met elkaar te vergelijken.
- De wachttijden van 2021 zijn enkel gebaseerd op wachttijden gemeten van januari 2021 t/m juli 2021 vanwege een verandering in de methode. In de eerste helft van 2021 was 34,5% van de wachttijden voor polikliniek langer dan de treeknorm.
- In 2020 brak de coronapandemie uit. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het interpreteren van de trends.
Bron
Wachttijdenonderzoek, Mediquest
Wachttijdenregistratie NZa
Verslagjaar t/m
2022
Laatste update gegevens
24 mei 2023
Updatefrequentie
Jaarlijks
Meer info
Prestatie-indicatoren gezondheidszorg op VZinfo.nl
Voor dit kerncijfer zijn verschillende bronnen gebruikt. De cijfers uit de NZa wachttijdenregistratie geven het meest actuele beeld, de cijfers van Mediquest geven de historie weer.
Dit kerncijfer is onderdeel van een bredere set van prestatie-indicatoren voor de gezondheidszorg. Iedere indicator is getoetst op onder andere validiteit, betrouwbaarheid en relevantie, zowel door deskundigen binnen het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) als door andere vakinhoudelijke experts. Veel indicatoren zijn internationaal breed geaccepteerd en worden tevens in veel andere landen gerapporteerd. Verantwoording van de cijfers is te vinden bij Prestatie-indicatoren gezondheidszorg op VZinfo.nl.